Julkaistu: 17.12.2020

Voimian Padan rakentaminen alkaa

Tampereen Lahdesjärvelle nousee Pirkanmaan Voimia Oy:n uusi tuotantokeittiö Voimian Pata. Rakentaminen alkaa joulukuun aikana ja valmistuessaan syksyllä 2022 Voimian Pata tulee olemaan Suomen nykyaikaisin tuotantokeittiö, jossa valmistetaan päivittäin 33 000 maukasta ateriaa päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin.

Voimian Padan tärkein tavoite on turvata hienon suomalaisen innovaation eli lasten ja nuorten maksuttoman ruokailun jatkuminen kuntien kiristyvässä taloudellisessa tilanteessa. Samalla varmistetaan myös riittävä tuotantokapasiteetti kasvavan päiväkoti-, koulu- ja oppilaitosruokailun tarpeisiin, sanoo Pirkanmaan Voimian toimitusjohtaja Esa Sairanen.

Tällä hetkellä kolmisenkymmentä tuotantokeittiötä valmistaa ateriat n. 150 tamperelaiseen päiväkotiin, kouluun ja oppilaitokseen. Tuotannon keskittäminen Voimian Pataan tehostaa toimintaa ja pienentää keittiöverkostoon tehtäviä muita investointeja. Palvelu voidaan tuottaa jatkossa tehokkaasti myös pienissä toimipisteissä ja pientenkin asiakassegmenttien palveleminen on mahdollista kustannustehokkaasti mutta laadukkaasti. Pirkanmaan Voimian liiketoimintajohtaja Tarja Alatalo kertoo, että valinnanmahdollisuudet lisääntyvät ja tulevaisuudessa esimerkiksi koulu voi halutessaan valita ruokalistoista itselleen sopivimman. Myös erityisruokavalioiden valmistus keskitetään Voimian Pataan, jolloin niiden turvallisuus voidaan taata entistä paremmin.

Voimian Padan avulla pystytään paremmin varautumaan ammattityövoiman saatavuuden vähenemiseen. Hyödyntämällä automaatiota ja robotiikkaa parannetaan myös työolosuhteita. Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten keittiöt jatkavat toimintaansa palvelukeittiöinä, joissa edelleen kuumennetaan ja tarjoillaan ruoka sekä valmistetaan lisäkkeet ja salaatit. – Palvelukeittiössä voidaan keskittyä enemmän asiakaspalveluun ja virkistävän ruokahetken luomiseen. Keittiön väellä on oma roolinsa lasten ja nuorten ruokakasvatuksessa, toteaa Tarja Alatalo.

Voimian Padan käyttöönotto lisää ateriapalvelun ympäristöystävällisyyttä. Kuljetusten yhdistäminen puolittaa logistiikan verrattuna nykyiseen. Talotekniikassa on huomioitu ympäristövaikutukset ja energiatehokkuus kaikissa ratkaisuissa. Voimian Pataan on mm. suunniteltu ympäristöystävällinen CO2-jäähdytys, lauhdelämpö hyödynnetään veden ja tuloilman lämmityksessä ja katolle rakentuu aurinkovoimala, jolla katetaan n. 15% kulutuksesta.

Voimian Padan rakentaminen alkaa joulukuussa 2020 Lahdesjärven Kaavarinkadulla. Pirkanmaan Voimian rakennuttajakumppanina toimii Tampereen Tilapalvelut Oy. Rahoittaja on SEB. Hankkeen arkkitehteja ovat Matti Takkinen ja Eeva Rekola, RE-Suunnittelu Oy. Pääurakoitsija on Lujatalo Oy. Kustannusarvio on n. 16,3 miljoonaa. Voimian Pata on tarkoitus ottaa tuotantokäyttöön asteittain syksyllä 2022. Tuotantokeittiössä valmistetaan n. 33 000 ateriaa päivittäin ja myös laajentamisen mahdollisuus on huomioitu.

Liiketoimintajohtaja Tarja Alatalo
Pirkanmaan Voimia Oy