Julkaistu: 13.4.2021

Tuotantokeittiö Voimian Padan katolle aurinkovoimala

Pirkanmaan Voimian uuden tuotantokeittiö Voimian Padan katolle rakennetaan aurinkosähköjärjestelmä, joka kattaa kolme neljäsosaa tuotantokeittiön tarvitsemasta jäähdytystehosta. Business Finland tukee järjestelmän rakentamista.

Tampereen Lahdesjärvelle rakentuu parhaillaan yksi Suomen nykyaikaisimmista tuotantokeittiöistä. Tuotantokeittiö Voimian Padassa valmistetaan syksystä 2022 alkaen tamperelaisten päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten ateriat.

Business Finlandin myöntämä investointituki on osana mahdollistamassa tuotantokeittiön katolle suunnitellun aurinkosähköjärjestelmän rakentamista. Perusteluissa rahoituksen myöntämiselle todetaan, että projekti soveltuu rahoitettavaksi energiatuella, koska se edistää uusiutuvan energian käyttöä ja sen ympäristövaikutukset ovat myönteisiä. Projektissa tuotetaan uusiutuvaa energiaa ostoenergian leikkaamiseksi. Rakennuksessa on hyödynnettävissä olevaa kattopinta-alaa yli 3000 neliötä ja järjestelmällä voidaan kattaa n. ¾ osaa tuotantokeittiön tarvitsemasta jäähdytystehosta. Kiinteistön energiankulutuksen on arvioitu tulevaisuudessa olevan n. 1,6 GWh vuodessa.

Pirkanmaan Voimian tuotantojohtaja Tuija Silvàn iloitsee myönnetystä investointituesta ja lisää, että Voimian Padan suunnittelussa on huomioitu ympäristövaikutukset kokonaisvaltaisesti. – Tuotantokeittiöön on suunniteltu ympäristöystävällinen CO2-jäähdytys​, lauhdelämpö hyödynnetään veden ja tuloilman lämmitykseen​ ja ilmastoinnissa otetaan lämpö talteen. Rakennuksen valaistus on energiatehokas ja perustuu läsnäolotunnistukseen. Logistiikan osalta ateria- ja lähettämökuljetusten yhdistyminen puolittaa kuljetusten määrän, Silvàn summaa.

Tuija Silvàn
Tuotantojohtaja, Pirkanmaan Voimia Oy