Julkaistu: 26.8.2021

Tamperelaisissa kouluissa ja päiväkodeissa nautittiin Itämeri-menu

Vietämme Pirkanmaan Voimiassa ensimmäistä kertaa Itämeripäivää tänään 26.8.2021 ja tamperelaisissa kouluissa ja päiväkodeissa nautittiin sen kunniaksi itämeriystävällinen menu. Itämeripäivä on valtakunnallinen ja sen tarkoitus on innostaa ihmisiä nauttimaan kotimaan hienoista vesistöistä ja suojelemaan niitä.

Päiväkodeissa, kouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa oli tarjolla Itämeri-teemainen menu. Ruokalistalla oli saariston kalapyöryköitä perunoiden ja kermaviilikastikkeen kera sekä salaattipöytä kauden kasviksista. Useissa päiväkodeissa ja kouluissa on innostuttu tapahtumasta jo etukäteen ja oppilaat ovat koristelleen ruokasaleja merelliseen tyyliin.

Olemme haastaneet voimialaiset mukaan Pulahdus-haasteeseen. Pulahduksen ideana on nauttia vesistöjen tuomista virkistysmahdollisuuksista ja toisaalta samalla kiinnittää huomiota Itämeren ekologiseen tilaan. Tänään voi pulahtaa voi minkä tahansa järven, joen, lammikon tai meren rannalla Suomessa. Ja meillä Voimiassa huomioidaan toki myös Tampereen puhtaat ja houkuttelevat uimahallit ja maauimala, jotka mahdollistavat pulahtamisen ihan meille kaikille.

Itämeripäivä on John Nurmisen Säätiön käynnistämä jokavuotinen juhlapäivä meren kunniaksi. Päivän tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Juhlinnan lisäksi Itämeripäivän tarkoituksena on lisätä tietoa meren monimuotoisesta luonnosta, kulttuurista ja historiasta. Itämeripäivää vietetään vuosittain elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa.

Tänään ja huomenna Voimian somekanavilla tulee näkymään niin asiakkaidemme upeita merellisiä koristeluita ja tuunauksia kuin rohkeita pulahduksiakin!