Julkaistu: 6.3.2024

talta nayttaa suosikkimerkki ruokalistalla png

Tähdet ruokalistalla kertovat: lasten ja nuorten suosikkiruuat Tampereella

Maaliskuusta 2024 alkaen Pirkanmaan Voimian päiväkotien, koulujen, lukioiden ja ammattioppilaitosten ruokalistoilla on vilahdellut oranssi tähti. Tähti on uusi Suosikkiruoka-merkki, joka kertoo siitä, että ruokalaji on lasten ja nuorten suosiossa. Miten ruoka saa suosikkimerkin ja miksi merkki otettiin käyttöön?

Pirkanmaan Voimian tuotekehitystiimin esihenkilö Eeva Teuho kertoo, että suosikkimerkintä perustuu vuosittaisen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin. Suosikkimerkin ovat saaneet legendaariset ikisuosikit kuten esimerkiksi uunimakkara, kalapuikot, mannapuuro mansikkakiisselillä ja tortillat. – ”Tällä lähdetään liikkeelle, mutta tarkoitus on päivittää suosikkeja useammin kuin vain kerran vuodessa”, Eeva Teuho lisää. – ”Koululaisten ja opiskelijoiden kannattaa antaa ahkerasti palautetta Voimialle joko sähköisellä palautelomakkeella tai suoraan omalle keittiölle. Ruuan saaman hyvän asiakaspalautteen pohjalta nostamme uusia ruokia suosikeiksi.”

Tyylillisesti merkki muistuttaa muitakin ruokalistalla olevia tunnuksia. Oranssin tähden lisäksi ruokalistoilla näkyy Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki sydänystävällisen ruuan tunnuksena sekä vihreä Tässäkin on luomua -merkki, joka kertoo luomutuotteiden käytöstä raaka-aineena.

Voimian palvelujohtaja Susanna Järvinen toivoo, että Suosikkiruoka-merkin myötä lapset ja nuoret antavat entistä innokkaammin palautetta ja vaikuttavat siten omaan ruokailuunsa. – ”Tämä on ruokakasvatuksen kannalta tärkeä juttu. Tuotekehitys seuraa asiakaspalautteita aktiivisesti ja pyrkii myös reagoimaan niihin nopeasti. Jos ruoka ei maistu, selvitetään mikä on vikana. Suosikkiruokia taas voidaan tarjota vähän useammin. Toki ruuan tulee olla myös ravitsemuksen ja ympäristön kannalta kestävää.”

Jokaisessa päiväkodissa ja koulussa on päivittäin tarjolla kaksi pääruokavaihtoehtoa, joten jokaiselle pitäisi aina löytyä mieluisa ruoka. Sekä Teuho että Järvinen rohkaisevat maistamaan myös uusia makuja ennakkoluulottomasti. – ”Uusista ruokalajeista voikin yllättäen löytyä oma lemppari. Butterchicken eli intialainen voikana on hyvä esimerkki. Tarjosimme sitä teemapäivänä ja erittäin hyvän asiakaspalautteen vuoksi se tulee saamaan Suosikkiruoka-merkin.

Nyt vain kaikki antamaan palautetta omalle suosikkiruualle! Voimian palautekanavalle pääset tästä https://my.roidu.com/a/6YMiJMtez6UTZyau

Pirkanmaan Voimia Oy