Julkaistu: 15.2.2021

Sydänmerkki ruokalistoille ja kaurajuoma ruokajuomavalikoimaan

Päiväkoti- ja kouluruokailulle Sydänmerkki

Reilu vuosi sitten Pirkanmaan Voimian päiväkoti- ja kouluruokailulle myönnettiin oikeus käyttää Sydänmerkkiä. Maukas ja terveellinen ruoka on meille kunnia-asia ja sen vuoksi olemme erityisen iloisia, että ateriamme täyttävät merkin vaatimukset.

Sydänmerkki-logo näkyy nyt myös netissä julkaistuilla ruokalistoilla https://voimia.fi/ruokalistat/

Sydänmerkki-ateria antaa virtaa leikkiin ja opiskeluun ja siinä on energiaa ja ravintoaineita sopivassa suhteessa. Aterioissa rasvan laatu on hyvää eli pehmeää, suolan määrä on maltillinen ja kuitua reilusti. Sydänmerkki-ateria on nimensä mukaisesti kokonaisuus, joka sisältää pääruoan lisäksi lisäkkeet eli leipää ja levitettä, salaatin, salaatinkastikkeen ja ruokajuoman.

Kaikki Sydänmerkillä merkityt ruokaohjeet ovat Sydänliiton hyväksymiä ja merkki on ainoa symboli Suomessa, joka kertoo ruoan ravitsemuksellisesta laadusta.

Ruokajuomavalikoima kasvaa kaurajuomalla

Olemme kuunnelleet asiakkaidemme toiveita: helmikuussa ruokajuomien valikoima kasvaa, kun kaikissa Voimian toimipaikoissa ruokajuomaksi voi valita kaurajuoman ilman erillistä erityisruokavaliotodistusta.

Valikoimassamme oleva kaurajuoma on gluteeniton ja vitamiinitäydennetty. Se valmistetaan vastuullisesti omasta pohjoisesta superfoodistamme eli kotimaisesta kaurasta.

Kaurajuoma on myös ilmastoystävällinen valinta, koska siitä syntyvä hiilidioksidipäästö on 40 % pienempi kuin maidon. Pirkanmaan Voimian ilmastotiekartassa sen lisääminen ruokajuomaksi on yksi askel kohti ruokailun hiilijalanjäljen pienentämistä.

Maiju Suvanto
Tuotepäällikkö, Pirkanmaan Voimia Oy