Julkaistu: 7.12.2023

Ruoka maistuu tamperelaisissa sairaaloissa ja päiväkodeissa

Pirkanmaan Voimian vuosittaisen asiakastyytyväisyyskyselyn saatiin ennätysmäärä vastauksia: reilut 8000 ateria- ja puhtauspalveluiden asiakasta kertoi mielipiteensä palvelusta. Tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät erityisryhmien toimintakeskuksista ja kriittisimmät yläkouluista. Kaikissa vastaajaryhmissä vahvuudeksemme nousi jälleen ystävällinen ja palvelualtis henkilöstö.

Sairaalaruokailussa kyselyn vastaajamäärä oli selvästi suurempi kuin aikaisempina vuosina ja tyytyväisyys on erittäin hyvällä tasolla erityisesti Keskussairaalan alueella erityissairaanhoidon kohteissa. Kärjessä on Keskussairaalan, Tekonivelsairaala Coxan ja Sydänsairaalan potilasruokailu. Parhaimmillaan maistuva ja ravitseva ruoka tukee potilaan toipumista. Pirkanmaan Hyvinvointialueen uusien asiakasryhmien osalta on tämän tutkimuksen myötä saatu ensimmäinen kokonaiskuva asiakastyytyväisyydestä. Näiden tulosten pohjalta lähdetään kehittämään toimintaa edelleen.

Tamperelaisissa päiväkodeissa kehitys on ollut myönteistä ja entistä suurempi osa lapsista on sitä mieltä, että ruokahetki on kiva hetki ja syömään on mukava mennä. Lapsia haastateltiin tutkimukseen useassa tamperelaisessa päiväkodissa: kaikkiaan mielipiteensä kertoi 447 lasta. Alakouluissa kyselyyn vastasi 1432 oppilasta ja tyytyväisyys ruokailuun on säilynyt samalla hyvällä tasolla kuin aikaisempina vuosina.

Kriittisin asiakasryhmä ovat yläkoulun 8.luokkalaiset ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat. Ammattiopiskelijat ovat vastanneet tänä vuonna erittäin aktiivisesti ja vastauksista on saatu tärkeää tietoa ruokailun kehittämiseksi. Yläkoululaisten ja opiskelijoiden tyytyväisyyden parantamiseksi tavoittelemme parempaa tasapainoa normiohjauksen (suositukset ja ympäristötavoitteet), sopimusasiakkaiden vaatimusten ja ruokailijoiden toiveiden välillä. Monen muun julkisen toimijan lailla toivomme myös, että markkinoiden kustannuspaineet sekä inflaatio hellittäisivät, niin saisimme ruokalistoille enemmän asiakkaillemme mieluisia ruokalajeja.

Puhtauspalveluiden asiakastyytyväisyydessä on tapahtunut huomattava nousu. Asiakkaat ovat tyytyväisiä erityisesti laadunvalvonnan toteutumiseen. On hienoa, että olemme saaneet asiakkaan mukaan kehittämään toimintaa kanssamme ja osallistumaan mm. yhteisiin laatukierroksiin siivouskohteissa. Myös yhteistyö ja siivouksen joustavuus saavat asiakkailta hyvät arviot. Erityisen tyytyväisiä ollaan uimahallien siisteyteen, joissa kokonaistyytyväisyys puhtauspalveluun on huikeat 100 %.

Vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti Feelback Group Pirkanmaan Voimian toimeksiannosta syksyllä 2023. Kysely toteutettiin kullekin vastaajaryhmälle sopivimmalla tavalla (paperi- tai sähköinen lomake tai haastattelu). Tutkimukseen osallistui 8246 vastaajaa. Huomioimme kyselyn yhteydessä saamamme kehitystoiveet ja kiitämme kaikkia tutkimukseen osallistuneita!

Lisätietoja:

Tiina Tamiola