Julkaistu: 3.5.2022

Pirkanmaan Voimian henkilöstöravintoloissa otetaan käyttöön Sydänmerkki

Pirkanmaan Voimian henkilöstöravintolat ovat saaneet Sydänmerkin käyttöoikeuden 2. toukokuuta 2022 alkaen. Reilut kaksi vuotta sitten Voimian koulu- ja päiväkotiruokailu sai oikeuden käyttää merkkiä. Henkilöstöruokailijan on nyt helpompi valita terveellinen vaihtoehto ruokalistasta, kun Sydänmerkki-symboli näkyy ruokalajin nimen perässä.

Pirkanmaan Voimian ravitsemusasiantuntija Ritva Mikkonen kertoo, että aloite ravitsemuksellisesti parempien vaihtoehtojen merkitsemisestä tuli alun perin asiakkaalta. – Asiakkaamme toivoivat, että ruokalistalla olisi selkeästi merkitty terveellisimmät vaihtoehdot. Henkilöstöravintolamme toimivat sairaaloiden yhteydessä, joten on luonnollista, että niissä toimivat ammattilaiset ovat kiinnostuneita myös lounaansa ravintosisällöstä ja terveellisyydestä.

Mikkosen mukaan Voimiassa tarkastettiin noin 350 ruokaohjeen rasva- ja suolapitoisuudet, joista suurin osa täytti Sydänmerkin vaatimukset sellaisenaan. Nämä ohjeet hyväksytettiin vielä Sydänliitossa. – Kaikki ruokaohjeet ovat olleet jo aiemmin käytössä tässä muodossa, uusia ohjeita emme ole merkkiä varten kehittäneet, hän lisää.

Merkki on toukokuun alusta alkaen käytössä TAYS Keskussairaalan ravintola Puhdissa, Hatanpään Carotiinissa, Pitkäniemen Voimalassa ja Koukkuniemen Koukun Helmessä.

Sydänliiton Sydänmerkki on brändinä niin tunnettu, että sen avulla on helppo viestiä terveellisten aterioiden tarjoamisesta. Sydänmerkki kertoo asiakkaalle, että tarjolla on ravitsemussuositusten mukaista ruokaa. Lisäksi se tekee näkyväksi ateriapalveluiden hyvän ja laadukkaan työn.

Ravitsemusasiantuntija
Ritva Mikkonen