Julkaistu: 16.12.2020

Pirkanmaan Voimia lahjoitti joulukinkut ruoka-apuun

Koronalla on sormensa pelissä monessa asiassa. Opiskelijoiden siirryttyä etäopetukseen luonnollisesti myös oppilaitosten jouluateriat peruttiin. Kinkut ja kalkkunat olivat vähällä jäädä syömättä, mutta tarina sai onnellisen lopun, kun Voimia lahjoitti herkut vähävaraisten tamperelaisten perheiden joulupöytiin ja Koukkuniemen asukkaiden voileipien päälle.

Korona-epidemian leviämisen estämiseksi koulut ja oppilaitokset siirtyvät tarvittaessa lyhyellä varoitusajalla etäopetukseen. Ruokapalvelun kannalta näissä äkillisissä etäopetukseen siirtymisissä haasteena on ruokahävikki. Raaka-aineet ja elintarvikkeet on tilattu jo hyvissä ajoin ja aina niiden peruminen tai hyödyntäminen muualla ateriapalvelussa ei onnistu.

Joulukuussa mm. kaksi isoa Tredun toimipaikkaa siirtyi etäopetukseen loppuvuodeksi. Pirkanmaan Voimian palvelutuotantopäällikkö Susanna Järvinen kertoo, että sesongin suosikkituotteiden kuten kinkun ja kalkkunan osalta oli jo liian myöhäistä perua tilaukset. – Olemme jo vuosia tehneet yhteistyötä ruokahävikin torjunnassa Tampereen ev.lut seurakuntayhtymän Ruokapankin kanssa. He hakevat tietyistä toimipaikoistamme yli jääneen ruoan ja koordinoivat sen jakelun edelleen. Tiesimme siis, minne ottaa yhteyttä, kun halusimme lahjoittaa tämän kinkku- ja kalkkunalähetyksen ruoka-apuun.

Seurakuntayhtymän elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen iloitsee lahjoituksesta. – Lihasta ja kaikesta muistakin proteiinipitoisista elintarvikkeista on jatkuva pula. Näistä saadaan kovasti toivottu lisä ruokakasseihin! Keittiöiltä noudettujen kinkkujen matka jatkuu ensin Ruokapankin terminaaliin Nekalaan, jossa ne pakataan annospakkauksiin. Palkonen laskee, että lahjoituksesta saadaan jouluherkkuja jaettavaksi noin 320 talouteen. – Sen voin luvata, että tarpeeseen tulevat, hän toteaa. Tavallisena arkipäivänä Ruokapankista lähetetään 300- 600 avustusta kohti ruoka-avun tarpeessa olevien tamperelaisten koteja ja jääkaappeja.

Ruoka-avun lisäksi kinkkua toimitettiin myös jouluyllätyksenä Koukkuniemen alueen asumispalveluille heidän toivomansa määrä. – Kinkku maistuu meidän asiakkaille leivän päällä ja joulun aikaanhan saa yölläkin syödä, naurahtaa ruokapalveluesimies Sari Mäkelä Koukun Helmen ravintokeskuksesta.

Myös keittiöiden henkilökunta huoahtaa helpotuksesta, kun kinkut ja kalkkunat saatiinkin loppujen lopuksi jouluksi pöytään. – Onneksi saimme annettua kinkut hyvään tarkoitukseen, tästä tuli kaikille mahtava joulumieli, sanovat Voimian palveluesimiehet Sari Kuusela ja Jenni Niemi Santalahdentien ja Hepolamminkadun Tredun toimipaikoista.

Palvelutuotantopäällikkö, Pirkanmaan Voimia Oy
s-posti susanna.jarvinen@voimia.fi