Julkaistu: 12.2.2024

Lakon 13.-14.2.2024 vaikutukset Tampereen kaupungin ateria- ja puhtauspalveluihin

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton (JHL) poliittinen lakko vaikuttaa tiistaina ja keskiviikkona Pirkanmaan Voimian ateria- ja puhtauspalveluihin päiväkodeissa, kouluissa ja 2. asteen oppilaitoksissa. Lakon vaikutukset näkyvät vielä seuraavalla viikolla ruokalistamuutoksina. Lakon syy on Suomen hallituksen ajamat työelämän heikennysesitykset eikä se kohdennu Pirkanmaan Voimiaan työnantajana.  Pahoittelemme lakon aiheuttamaa harmia asiakkaillemme ja pyrimme tekemään haastavassa tilanteessa parhaamme.

   Päiväkodit

 Muissa päiväkodeissa on tarjolla erilaisia välipalatuotteita. Pyydämme huoltajia huomioimaan, että emme pysty toimittamaan erityisruokavaliotuotteita. Välipalatuotteiden tueksi lapselle kannattaa pakata mukaan lämpimässä säilyvät eväät.  Eväiden osalta on huomioitava, että niissä tulisi välttää voimakkaasti allergisoivia ruoka-aineita kuten esimerkiksi pähkinöitä muiden ruokaturvallisuuden takaamiseksi.

Koulut

Lakko ei vaikuta Konetalon väistötilan, Puistokoulu Vuoreksen ja Erho-yksikön ateria- ja puhtauspalveluihin.

Muissa kouluissa ei lakon aikana ole mahdollista tarjota lämmintä ruokaa. Koululounaaksi tarjotaan erilaisia välipalatuotteita. Suosittelemme, että oppilaat ottavat mukaan lämpimässä säilyviä omia eväitä koulun tarjontaa täydentämään.  Pyydämme huoltajia ja oppilaita huomioimaan, että erityisruokavalioita ei pystytä lakon aikana koulujen välipalatarjoiluissa toteuttamaan.

Lukiot ja ammatilliset oppilaitokset

Oppilaitoksissa ateriapalvelua ei pystytä järjestämään ja opiskelijaravintolat ovat tiistain ja keskiviikon 13.–14.2. kiinni. Lakko ei vaikuta Lempäälän Virta-kampuksen eikä Tredu Mediapoliksen, Metsätien, Pirkkalan, Oriveden ja Virtain toimipisteisiin.

Iltapäiväkerhot kouluissa

 Kouluissa toimivissa iltapäiväkerhoissa ei pystytä tarjoamaan välipalaa. Lapsella tulee olla lämpimässä säilyvät eväät mukana. Eväiden osalta on huomioitava, että niissä tulisi välttää voimakkaasti allergisoivia ruoka-aineita kuten esimerkiksi pähkinöitä muiden ruokaturvallisuuden takaamiseksi.

Puhtauspalvelut

Kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa, joissa puhtauspalveluista vastaa Voimia, pyritään tekemään välttämättömimmät siivoustoimet. Lakko ei vaikuta toimipaikkoihin, joissa on puhtauspalvelusta vastaa ulkoinen palveluntuottaja.

Lakolla saattaa olla mahdollisia vaikutuksia uimahallien siivoukseen.

Lakon vaikutus tulevan viikon ruokailuun

Tulevalla viikolla 20.-24.2. lakon vaikutukset näkyvät mahdollisina ruokalistamuutoksina.