Julkaistu: 11.5.2020

Kouluruokajakelu nosti kouluruoan otsikoihin

Poikkeustilanteessa käynnistetyn kouluruokajakelun myötä meidän suomalaisten yhteinen ylpeys, maksuton kouluruoka, on noussut julkiseen keskusteluun. Tampereen kouluruokajakelun aterioista saatu palaute on ollut pääosin erittäin positiivista ja jakelu kouluilla on sujunut turvallisesti.

Ruoan valmistuksen ja jakelun suunnittelu käynnistyi Pirkanmaan Voimiassa välittömästi, kun sen tarve tarkentui. Suurin osa annoksista valmistetaan Voimian tuotantokeittiö Kattilassa Hervannassa ja Hatanpään ravintokeskuksessa. Ruoan tarve on niin suuri – parhaimmillaan lähes 10 000 annosta päivässä – että Voimin omien jäähdytys- ja pakkausmahdollisuuksien tueksi osa aterioista hankitaan pirkanmaalaisilta yhteistyökumppaneilta.

Kouluruokajakeluun valittiin oppilaiden suosimia ruokia kuten liha- tai kasvispyöryköitä, perunamuusia, erilaisia keittoja ja puuroa. Puuro kouluruokana herättää aina välillä aikuisten kysymyksiä, mutta se on liki poikkeuksetta ollut koululaisten lempiruokasuosikkien joukossa jo vuosia. Kouluruokajakelussa olevaan annokseen sisältyy Tampereella pääruoka ja kotona sen oheen tarjotaan leipää, maitoa ja kasviksia.

Kaikkien jakelussa olevien annosten pakkausmerkinnät ovat asianmukaiset ja myös yhteistyökumppaneita on tarvittaessa ohjeistettu tarkentamaan merkintöjä. Niistä selviää avoimesti mm. lihan alkuperä. Pirkanmaan Voimia suosii kotimaisia raaka-aineita ja esimerkiksi liha on normaalisti lähes 100 % suomalaista. Kuitenkin tällaisessa pitkittyneessä poikkeustilanteessa osassa tuotteita on ollut saatavuushaasteita. Jos kotimaista tuotetta ei ole saatavilla, korvaava tuote hankitaan EU:n alueelta.

On hienoa, että kouluruoka, kouluruokailu ja sen kehittäminen kiinnostavat ja saavat tilaa myös mediassa. Yleisesti ottaen Tampereella kouluruokailu on sujunut mallikkaasti myös poikkeustilan aikana. Tämä on hyvän yhteistyön ansiota, josta on kiittäminen sekä koteja että kouluja.

Tällä hetkellä keskitytään varmistamaan, että kouluruokailu sujuu turvallisesti myös muutaman päivän kuluttua 14.5.2020 alkavassa lähiopetuksessa.

Tarja Alatalo

Liiketoimintajohtaja, Pirkanmaan Voimia Oy