Julkaistu: 14.4.2021

Etäkoululaisille jaettiin reilut 15 000 ateriakassia Tampereella

Yli kolme viikkoa kestäneen etäkoulun aikana yläkoululaisille jaettiin ateriakasseja viikoittain. Yli puolet oppilaista käytti saamaansa etua ja haki kassin koululta. Pääsiäisviikon noutamattomat kassit luovutettiin ruoka-apuun.

Pääsiäisen jälkeen on siirrytty taas vähän lähemmäksi tavallista arkea. Yläkoululaiset ovat palanneet kouluille etäopetusjakson jälkeen ja kouluissa ruokaillaan jälleen yhteisen pöydän ääressä – toki edelleen turvallisuus huomioiden.

Etäkoulun aikana yläkoulujen oppilaat saivat kerran viikossa hakea koululta kassin, jossa oli sekä pidempään säilyviä kuiva- ja säilykeruokia että tuoretta syötävää. Opetushallituksen linjauksen mukaan kaikki ateriat olivat valmiita, ja ne olivat helppo ja nopea kuumentaa esim. mikrossa. Pirkanmaan Voimian palvelujohtaja Susanna Järvinen kertoo, että ateriakasseja jaettiin 15 360 kappaletta. Jakelu saatiin nopeasti käyntiin ja se sujui hienosti. Oppilaat ja huoltajat vaikuttavat olleen tyytyväisiä kassin sisältöön, sillä palautta tuli hyvin vähän ja se oli pääosin positiivista.

Pääsiäisviikolla kasseja haettiin vähemmän. Susanna Järvisen mukaan tämä oli osattu ennakoida ja kassien valmistusmäärää oli hieman laskettu. Noutamattakaan jääneistä kasseista ei kuitenkaan tullut ruokahävikkiä, sillä ylijääneet ateriakassit toimitettiin ruoka-apuun Tampereen ev.lut. seurakuntien Ruokapankin kautta.

Voimian henkilökunta iloitsee lähiopetukseen palaamisesta, Järvinen toteaa.  – Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus on olennainen osa ateria- ja puhtauspalvelutyötä. Tässä on hyvä paikka myös muistuttaa, että tehdään yhdessä arjesta turvallinen: muistetaan edelleen pestä kädet, säilyttää turvavälit ja käyttää maskia ohjeen mukaisesti!

Palvelujohtaja, Pirkanmaan Voimia Oy