Julkaistu: 8.1.2025

Ruoka maistuu Pirkanmaalla

Pirkanmaan Voimian vuosittaisessa asiakastyytyväisyyskyselyssä ruuan maku saa aikaisempia vuosia paremmat arviot lähes kaikilta asiakasryhmiltä.  Olemme iloisia ja tyytyväisiä, että pitkäjänteinen ruokalistan ja ruokalajien kehittämistyö kantaa nyt hedelmää.  

Ruuan maun arvioitiin vuoden 2024 aikana parantuneen lähes kaikissa asiakasryhmissä. Lapsista ja nuorista tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät päiväkodeista, joissa tyytyväisyys oli jopa 73 prosenttia. Voimian palvelujohtaja Susanna Järvinen kertoo, että ruoka maistuu nyt paremmin myös yläkoulussa ja lukiossa. Salaattiakin otetaan lautaselle useammin.  – “Erityisen hienoa on, että tänä vuonna saimme vastauksia kaikista Tampereen yläkouluista.  Nuorten ja opiskelijoiden ruokailun kehittämiseen on edellisinä vuosina satsattu ja panostus näkyy nyt parantuneena asiakaskokemuksena.” 

Henkilökunnan ystävällisyys ja palvelualttius on edelleen vahvuus. Kokemus ruokahetkestä oli sen sijaan laskenut viime vuodesta hivenen. Isoissa kouluissa ja oppilaitoksissa jonottaminen ja ruokasalin meluisuus häiritsevät, mutta avoimissa palautteissa nousi esille myös yksinäisyyden kokemus. Ruokailu jätetään väliin, kun ei ole yhtään kaveria, jonka kanssa menisi syömään. Kehityssuunta on huolestuttava ja sen korjaaminen vaatii koulun, oppilaitoksen, terveydenhuollon ja ateriapalvelun vahvaa yhteistyötä.  

Erityisen tyytyväisiä saamaansa palveluun ovat kotiateriapalvelun asiakkaat eli kotona asuvat ikäihmiset sekä asumispalveluiden asukkaat. Asumispalveluissa ollaan tyytyväisiä ruuan makuun ja siihen, että ruokatoiveita huomioidaan. Kotiateriapalvelun asiakkaat antavat koko palvelusta hyvää palautetta ja arvostavat ruuan makua ja ulkonäköä sekä ruokavaihtoehtoja.  

Voimia jatkaa vastuullisuustyötä yhdessä asiakkaiden kanssa. – “Olennaista on löytää tasapaino ekologisten ja taloudellisten vaatimusten välillä, jotta voimme varmistaa mahdollisimman monille maistuvan ruoan ja hyvän asiakaskokemuksen ja siten osoittaa myös sosiaalista vastuullisuutta”, sanoo Voimian liiketoimintajohtaja Tarja Alatalo. – “Panostamme avoimeen viestintään ja tuomme palveluihimme lisää läpinäkyvyyttä esimerkiksi julkistamalla päivittäispalautteemme Voimian nettisivuilla.” Asiakastyytyväisyyttä, sen keskiarvoa ja asiakaspalautteiden määrää voi seurata kuukausittain päivittyvässä raportissa voimia.fi-sivustolla.  Asiakaspalautteen julkistaminen jatkaa samaa avointa linjaa kuin syyskuussa julkistettu koulujen ja oppilaitosten lautashävikin seuranta 

Voimian puhtauspalveluiden positiivinen kehitys on jatkunut aiempien vuosien tapaan. Ensi vuonna puhtauspalveluiden johtaminen uudistuu käyttöön otettavan uuden toiminnanohjausjärjestelmän myötä. Uusi järjestelmä mahdollistaa paremman ja tehokkaamman palveluiden hallinnan sekä lisää asiakkaalle joustavuutta ja paremman näkymän palveluihin 

 Vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti Feelback Group Pirkanmaan Voimian toimeksiannosta 2024. Kysely toteutettiin kullekin vastaajaryhmälle sopivimmalla tavalla (paperi/digilomake tai haastattelu). Tutkimukseen osallistui 7432 vastaajaa. Huomioimme kyselyn yhteydessä saamamme kehitystoiveet ja kiitämme kaikkia tutkimukseen osallistuneita!  

 

Lisätietoja: 

Susanna Järvinen
Palvelujohtaja, Lasten ja nuorten palvelualue
susanna.jarvinen@voimia.fi 

Tiina Tamiola
Palvelujohtaja, Hoidon palvelualue
tiina.tamiola@voimia.fi