Julkaistu: 20.10.2023

aleksanterin kansakoulun ruokala 1950 luvulla kuva ensio kauppila vapriikin kuva arkisto jpg

Tamperelaiskouluissa juhlitaan hampurilaisella ja nostalgisella kasariherkulla

Suomalaisen kouluruokailun synttäreitä juhlitaan Tampereella heti syysloman jälkeen. Viikolla on tarjolla mm. oppilaiden valitsema lemppariruoka sekä kouluruoka menneiltä vuosikymmeniltä. Kouluruokamuistojakin saatiin mukava määrä.

Pirkanmaan Voimian palvelujohtaja Susanna Järvinen kertoo, että heti maanantaina 23.10. on tarjolla oppilaiden valitsema ”nostalgiaruoka” eli jauheliharisotto herne-maissi-paprikalla 80-luvulta. – Tillilihakin oli kyllä mukana äänestyksessä, mutta ei noussut kärkeen, Susanna Järvinen naurahtaa tiedusteltaessa tämän ikiklassikon suosiota.  Lisäksi nuoret pääsivät valitsemaan keskiviikkona 25.10. tarjottavan toiveruuan, joten silloin herkutellaan odotetusti hampurilaisella.

Ruokasaleissa näkyy myös kouluruokailusta ennen ja nyt kertovia julisteita, joissa päästään arvuuttelemaan vanhojen keittiövälineiden tarkoitusta ja kurkistetaan Aleksanterin koulun ruokasaliin 1950- ja 2020-luvuilla. Kuvasimme koululla uudelleen 1950-luvun ruokahetken nykyisten Aleksanterin koulun nelosluokkalaisten kanssa.

Viikon kunniaksi keräsimme  kouluruokamuistoja sekä entisiltä että nykyisiltä koululaisilta ja keittiöhenkilöstöltä. Lupasimme myös arpoa jäätelöt niiden luokkien kesken, jotka lähettävät hauskoja juttuja ja tarinoita ruokahetkestä. Arpaonni suosi alakouluista Tammelan koulun 3 CK-luokkaa ja yläkoulusta Lielahden koulun 7 A-luokkaa. Kiitos kaikille muistoja ja juttuja lähettäneille! Muisteluihin pääsee tutustumaan voimia.fi-sivuston Kouluruoka75 -sivulla.

Pirkanmaan Voimia Oy