Julkaistu: 1.3.2023

Pirkanmaan Voimian kalapuikoissa ei käytetä venäläistä kalaa

Tamperelaisissa kouluissa ja päiväkodeissa sekä pirkanmaalaisissa ikäihmisten asumispalveluissa ja sairaaloiden potilasruokailussa voi edelleen syödä suosittuja kalapuikkoja hyvällä omatunnolla. Ne eivät sisällä Venäjän vesiltä pyydettyä kalaa.

Pirkanmaan Voimian tarjoamat kalapuikot valmistetaan Virossa. Pirkanmaan Voimian helmikuussa 2023 pyytämän selvityksen mukaan kalapuikkojen valmistaja ei käytä venäläistä kalaa. Jo keväällä 2022 kaikki Voimian sopimukset käytiin läpi yleisellä tasolla ja pyrittiin varmistamaan, että käytössä ei ole venäläisiä tuotteita.

Viime viikkoina on uutisoitu, että Venäjän vastaisista pakotteista huolimatta osa Suomessa myytävien kalapuikkojen raaka-aineesta tulee edelleen Venäjän vesiltä. Kuluttajan on vaikea selvittää, mistä kala on lähtöisin, sillä pakkauksessa alkuperämaaksi merkitään se maa, jossa kalasta on tehty kalapuikko. Raaka-aineen alkuperästä kertoo paketissa mahdollisesti kerrottu kalastusalueen numero.

Saija Lehtonen
Kehitysjohtaja, Pirkanmaan Voimia Oy