Julkaistu: 21.11.2022

Pirkanmaan Voimia varautuu sähköpulaan

Tulevana talvena saattaa olla luvassa sekä suunniteltuja että odottamattomia katkoksia sähkönjakelussa. Pirkanmaan Voimian valmiussuunnitteluun kuuluu varautuminen erilaisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin kuten sähkön ja vedenjakelun häiriöihin. Syksyn kuluessa toimintasuunnitelmaa on vielä tarkennettu yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Viime vuosina valmiussuunnittelua ja varautumista ovat haastaneet konkreettisesti monet isot asiat kuten koronapandemia ja nyt Ukrainan kriisin vaikutukset.  Nyt on tarkennettu varautumista mahdollisiin sähkökatkoksiin, kertoo Voimian liiketoimintajohtaja Tarja Alatalo.

Varautumisessa on aina lähtökohtana asiakkaan toiminta; millaisia muutoksia asiakas tekee omassa toiminnassaan sähkökatkon yllättäessä.

Häiriöihin varaudutaan toiminnallisesti. –  Mietimme etukäteen vaihtoehtoisia toimintatapoja ja tehtävien priorisointia, voimme tehdä muutoksia palveluissa ja ruokalistoilla, Tarja Alatalo sanoo. – Meillä on vararuokaa ja kriittisiä tarvikkeita hieman jokapäiväistä tarvetta enemmän. Kriittisissä kohteissa on saatavissa varavoimaa, jotta tuotanto pystyy jatkumaan joiltakin osin.

Toisen asteen oppilaitoksissa opiskelijat voidaan lähettää kotiin opiskelemaan sähkökatkon pitkittyessä yli kahden tunnin, mutta päiväkodeissa ja kouluissa toiminta jatkuu. Niissä sähkökatkoksen ajankohdasta riippuen lounasta saatetaan syödä vähän eri aikaan ja se ei välttämättä ole päivän ruokalistan mukainen. Sairaalat on onneksi rajattu sähkökatkojen ulkopuolelle.

– Tärkeä osa varautumista ovat henkilöstön koulutukset ja perehdytykset sekä viestiketjujen varmistaminen. Ne ovat tärkeitä asioita, jotta myös mahdollisista sähkökatkoista selvitään. Voimia on varautunut, lisää Tarja Alatalo.

Tarja Alatalo, liiketoimintajohtaja
Pirkanmaan Voimia Oy